З ранніх років дитину потрібно привчати до чистоти, правил поведінки за столом, догляду за собою. Якщо це, то у дорослому віці йому буде простіше, і він багато почне робити несвідомо, тобто. машинально. Наприклад, більшість людей миє руки перед їжею і не замислюється над тим, навіщо це робить.
Головні цілі
Кожному віковому періоду свої завдання. З трьох до чотирьох років дитина може виконувати прості дії. Наприклад, культурно поводитися за столом. Також у нього розвивають навички самообслуговування:
- вміння тримати ложку;
- самостійний прийом їжі;
- здатність роздягнутися і одягнутися;
- мити руки тощо.
Не варто переживати, якщо щось дитина забуває робити чи не може одразу з цим упоратися. Поступово він усьому навчиться. Також у нього мають розвиватися навички саморегуляції та самоконтролю. У молодшому дошкільному віці діти навчаються взаємодіяти один з одним та з дорослими.
Важливо враховувати психологічні особливості цього періоду. Провідний тип діяльності – предметно-маніпулятивний. Поступово формуються уявлення про самосвідомість, розвивається активна мова та наочне мислення.
Також батькам важливо запам’ятати ще один момент: не можна просто вказувати та змушувати щось робити. Дитина не сприйме такої інформації. Потрібно створювати йому ігрові ситуації.
Наприклад, показати улюблену іграшку та сказати, щоб піти гуляти їй треба одягнутися. А для цього потрібно вибрати штани, футболку, кофту, шкарпетки, одягти верхній одяг та взуття. Така гра допоможе дитині вивчити послідовність дій.
Режимні моменти
Навіть якщо дошкільник не ходить до дитячого садка, він має дотримуватись режиму дня. Тому батьки повинні допомагати йому здійснювати певні дії. Після пробудження дитина йде вмиватися, зачісуватись. Якщо він хоче, то відвідує туалет. Під час вмивання малюк сам виконує всі дії – бере мило, протирає обличчя, витирається рушником. Перед їдою важливо вимити руки, сісти за стіл. Акуратно і неквапливо все з’їсти, подякувати, прибрати посуд. Робити це потрібно завжди. Перед денним сном дитина роздягається, одяг акуратно вішає на стілець і після цього лише дошкільник лягає у ліжко.
Для полегшення процесу виховання та запам’ятовування послідовності дій використовують:
- картинки, що ілюструють наочні інструкції;
- ігрові ситуації;
- заохочення.
Якщо дитина щось не робить або вона забула, то не варто її лаяти. Достатньо м’яко поправити та підказати. Негатив, образи тільки викликають відторгнення. Багато ситуацій можна програвати. Наприклад, пригощати ляльок чаєм чи запрошуючи іграшки на обід.
Правильну поведінку обов’язково потрібно заохочувати. Тоді вдасться його закріпити та розвинути. Похвала, схвалення, тілесні обійми, подарунки — все це сприяє виробленню позитивного підкріплення. Тому дитина прагнутиме поводитися правильно.