Починати підготовку краще мінімум за кілька місяців до вступу – у травні – червні. Чому саме у травні-червні? Справа в тому, що наші дитячі садки розпочинають комплектацію ясельних груп восени, у вересні. А це період природного похолодання, коли й у приміщеннях досить прохолодно. Звичайно, зростає кількість сезонних простудних захворювань. Дитина, що йде в сад, звичайно ж, адаптується до нових умов, але це пов’язано з великими психологічними навантаженнями, які знижують захисні сили організму, через що малюки починають хворіти.
Тому починати адаптацію до дитячого садка найкраще в теплу пору року: у травні-липні. Це чудовий час для початку підготовки до дитячого садка. На вулиці тепло, ми легко одягаємо дітей. Малюкам легше одягатися самостійно, справлятися з ґудзиками та застібками, липучками та шнурками. Поступово, у міру наближення осені, ми одягатимемо діток тепліше, збільшуватимемо кількість предметів одягу, але це поступове навантаження. Дуже важливо, що в теплу пору року діти багато часу проводять на вулиці: грають у рухливі ігри, пораються в пісочку. Це знижує емоційне навантаження від великого колективу та розкріпачує дитину. Набагато складніше адаптуватися одночасно у групі, де з обмеженості простору набагато гостріше сприймається загальний шум.
КОЛИ ВІДДАВАТИ ДИТИНИ У ДИТЯЧИЙ САД?
Батьків хвилює питання віку, в якому краще віддавати дитину до дитячого садка. Декретна відпустка становить три роки. Багато мам тягнуть із садом мало не до останнього дня виходу на роботу. Що з цього виходить? А нічого гарного! Мама сама після трьох років замкненого життя насилу звикає до роботи. Причому повний робочий день – 8 годин, а домашньої роботи менше не стало. Як же все встигнути? А у дитини свої складнощі… Трирічний вік дуже несприятливий для початку адаптації, тому що накладаються додаткові фактори всім відомої «кризи трьох років», що робить більш проблематичним перехід до дитсадкового життя. З психологічної точки зору, ідеальний вік для адаптації – 1 рік 8 місяців, коли в розвитку дитини відзначається прогрес, і малюк настільки тямущий, що ми приступаємо до його планомірного навчання та розвитку. Крім того, мамі до виходу на роботу ще більше року і має достатньо часу для спокійної адаптації дитини до саду. Підготовку дитини треба розпочинати з психологічного настрою батьків! Мама і тато самі повинні бути готові до того, що дитина піде до дитячого садка. Виробіть спільне позитивне рішення. Адже якщо хоча б один із батьків у душі проти дитячого садка, то підготовку малюка починати безглуздо. Він відразу «вважає» ваш стан і переробить його в щоденну нервування.
ГОТУЄМО ДИТИНИ ДО СПІЛКУВАННЯ
Після того, як ви прийняли остаточне рішення піти в садок, відразу ж починайте готувати дитину до спілкування з іншими дітьми та дорослими. Відвідуйте з ним дитячі парки та майданчики, привчайте до гри у пісочницях, на гойдалках, на новорічних святах, ходіть на дні народження друзів. Весь час спостерігайте, як малюк поводиться: соромиться чи конфліктує, усамітнюється чи б’ється, або легко знаходить спільну мову, контактує з однолітками, тягнеться до спілкування, розкутий. Важливо, щоб початок відвідувань дитячого садка не був першим досвідом спілкування з однолітками та першого самостійного перебування без батьків. Починайте з відвідування бабусь та дідусів, братиків, сестричок, знайомих з дітьми. Корисні будуть також дитячі кімнати, де з малюками займається педагог: спочатку з мамою, а потім поступово і без неї. Заняття в дитячих центрах також нададуть дуже велику допомогу для подальшої успішної адаптації.
ВІДДАЄМО ДИТИНИ В САДИК: КУДИ?
При виборі садка проаналізуйте, що вам важливо: близькість до будинку, престижний район чи зелена зона. Наша рекомендація при виборі садка така – звертайте увагу на вихователів та дітей. Прийдіть у дитячий садок і поспостерігайте за дітьми: чи задоволені вони, чи їм подобається. Хороший дитячий садок – місце досить галасливе. Якщо протягом півгодини ви не почуєте шуму та гаму, а також вибухів сміху, пошукайте інший дошкільний заклад для вашого чада.
Знайомство з дитсадком починайте з адміністрації. Ця інформація також важлива для аналізу, оскільки налаштованість, творчість, культуру спілкування створюють саме вони та транслюють на весь колектив. Навряд чи батькам захочеться «засмиченого» педагога або постійно фарбує паркан і копає грядки та клумби. Зверніть увагу на заходи, що проводяться у дитячому садку, на те, як вас зустрічають. Походьте кілька разів у різні дні навколо дитсадка і поспостерігайте. Що ви побачите? Активне проведення ігор та конкурсів чи розмови вихователів у кружальці навколо пісочниці? Де під час прогулянки дітки, що роблять, як із ними спілкуються педагоги?
Попросіть дозволу бути присутнім на занятті, переглянути свята. Зверніть увагу на укомплектованість штату садка вихователями та помічниками. Талановиті керівники навіть у наш непростий час знаходять можливості для утримання та стимулювання свого персоналу. Не поспішайте у виборі, а будьте спостережливими і завбачливими, адже ви не хочете занадто часто міняти садки? Крім іншого, заздалегідь необхідно скласти портрет вихователя дитячого садка, якого ви вважаєте хорошим для своєї дитини. Наприклад, у когось спокійне маля погано сприймає голосний голос, тому такі батьки для малюка шукатимуть спокійного педагога. Хтось хотів би бачити молодого вихователя, а для когось «добра бабуся» буде найбажанішим педагогом. Чим ви чіткіше уявите, чого хочете, тим простіше вам буде.
Після того, як «портрет» готовий, починаємо пошуки, розуміючи, що ідеалу не існує, але маючи чітке уявлення, з чим ви зможете упокоритися, а чого категорично не приймаєте. Для первинної картини підійдуть розпитування матусь із майданчиків, відгуки знайомих. Якщо ми вирішили, що найкращий час початку адаптації – весна-літо, то відразу поцікавтеся, чи працює дитячий садок влітку і які вихователі працюватимуть у групах. Якщо педагогів замінюють, а групи поєднуються, то користі від такого відвідування буде мало. Адаптувати дитину мають знайомі люди та постійні педагоги. І, звичайно, потрібно пам’ятати, що на вибір садка теж піде час.
ГОТУЄМО ДИТИНИ ДО САДИКА: РЕЖИМ
Паралельно з підбором дитячого садка та вихователя вивчіть режим дня дитячого закладу. Він практично скрізь однаковий: починають працювати дитячі садки з 7 або з 8 ранку, закінчують роботу о 18 чи 19 годині. До дитсадкового режиму необхідно підготуватися також заздалегідь – зазвичай дітей призводять до 8 – 9 ранку, а забирають о 5 – 6 вечора, тиху годину – з 13 до 15. щонайменше за 2-3 місяці. Вирушати до сну краще відразу після «На добраніч, малюки!», о 21.00. Хоча ми рекомендуємо перегляд телепередач на ніч замінити читанням книг. Це має бути постійний ритуал, а малюки люблять постійність і на цей час швидко заснуть. Разом з режимом дитячого садка вивчіть меню: багато можна і потрібно ввести в домашнє харчування. Адже раціон харчування у дитячих садках прораховується до найдрібніших деталей – у ньому присутні фрукти, овочі, злаки, м’ясо та риба, молочні продукти тощо. У тому, що багато дітей відмовляються їсти дитсадкову їжу, вина частково їхніх батьків, які «привчили» їх до солодких йогуртів, пластівців та інших вишукувань. Тому порада батькам проста – привчайте дітей до звичайної та здорової їжі – супів, каш, салатів тощо, і тоді проблем з їжею в садочку не буде!
Знайомство з дитсадком починайте з адміністрації. Ця інформація також важлива для аналізу, оскільки налаштованість, творчість, культуру спілкування створюють саме вони та транслюють на весь колектив. Навряд чи батькам захочеться «засмиченого» педагога або постійно фарбує паркан і копає грядки та клумби. Зверніть увагу на заходи, що проводяться у дитячому садку, на те, як вас зустрічають. Походьте кілька разів у різні дні навколо дитсадка і поспостерігайте. Що ви побачите? Активне проведення ігор та конкурсів чи розмови вихователів у кружальці навколо пісочниці? Де під час прогулянки дітки, що роблять, як із ними спілкуються педагоги?
Попросіть дозволу бути присутнім на занятті, переглянути свята. Зверніть увагу на укомплектованість штату садка вихователями та помічниками. Талановиті керівники навіть у наш непростий час знаходять можливості для утримання та стимулювання свого персоналу. Не поспішайте у виборі, а будьте спостережливими і завбачливими, адже ви не хочете занадто часто міняти садки? Крім іншого, заздалегідь необхідно скласти портрет вихователя дитячого садка, якого ви вважаєте хорошим для своєї дитини. Наприклад, у когось спокійне маля погано сприймає голосний голос, тому такі батьки для малюка шукатимуть спокійного педагога. Хтось хотів би бачити молодого вихователя, а для когось «добра бабуся» буде найбажанішим педагогом. Чим ви чіткіше уявите, чого хочете, тим простіше вам буде.
Після того, як «портрет» готовий, починаємо пошуки, розуміючи, що ідеалу не існує, але маючи чітке уявлення, з чим ви зможете упокоритися, а чого категорично не приймаєте. Для первинної картини підійдуть розпитування матусь із майданчиків, відгуки знайомих. Якщо ми вирішили, що найкращий час початку адаптації – весна-літо, то відразу поцікавтеся, чи працює дитячий садок влітку і які вихователі працюватимуть у групах. Якщо педагогів замінюють, а групи поєднуються, то користі від такого відвідування буде мало. Адаптувати дитину мають знайомі люди та постійні педагоги. І, звичайно, потрібно пам’ятати, що на вибір садка теж піде час.
ГОТУЄМО ДИТИНИ ДО САДИКА: РЕЖИМ
Паралельно з підбором дитячого садка та вихователя вивчіть режим дня дитячого закладу. Він практично скрізь однаковий: починають працювати дитячі садки з 7 або з 8 ранку, закінчують роботу о 18 чи 19 годині. До дитсадкового режиму необхідно підготуватися також заздалегідь – зазвичай дітей призводять до 8 – 9 ранку, а забирають о 5 – 6 вечора, тиху годину – з 13 до 15. щонайменше за 2-3 місяці. Вирушати до сну краще відразу після «На добраніч, малюки!», о 21.00.
Хоча ми рекомендуємо перегляд телепередач на ніч замінити читанням книг. Це має бути постійний ритуал, а малюки люблять постійність і на цей час швидко заснуть. Разом з режимом дитячого садка вивчіть меню: багато можна і потрібно ввести в домашнє харчування. Адже раціон харчування у дитячих садках прораховується до найдрібніших деталей – у ньому присутні фрукти, овочі, злаки, м’ясо та риба, молочні продукти тощо. У тому, що багато дітей відмовляються їсти дитсадкову їжу, вина частково їхніх батьків, які «привчили» їх до солодких йогуртів, пластівців та інших вишукувань. Тому порада батькам проста – привчайте дітей до звичайної та здорової їжі – супів, каш, салатів тощо, і тоді проблем з їжею в садочку не буде!
Якщо ваша дитина не відрізняється хорошим апетитом від народження, то обов’язково поговоріть з вихователем, щоб вона в жодному разі не годувала дитину насильно. Це може спровокувати огиду не тільки до їжі, а й до дитячого садка, а також до всіх вихователів. Якщо все-таки ви не згодні з дитсадковим раціоном, то регулювати харчування можна за рахунок домашніх сніданків, полудень та вечерь. Приводьте дитину в сад трохи пізніше, а забирайте трохи раніше.
АДАПТАЦІЯ ДИТИНИ ДО ДИТЯЧОГО САДИКА
Традиційно під адаптацією розуміється процес входження малюка в нове для нього середовище та пристосування до його умов. При цьому виділяються два основні критерії успішної адаптації дитини до дитячого садка: внутрішній комфорт (емоційна задоволеність) та зовнішня адекватність поведінки (здатність легко та точно виконувати вимоги середовища). Існують три фази адаптаційного процесу:
1 – гостра фаза, що супроводжується різноманітними коливаннями в соматичному стані та психічному статусі, що призводить до зниження ваги, частих респіраторних захворювань, порушення сну, зниження апетиту, регресу у мовному розвитку (триває в середньому один місяць
2 – підгостра фаза, що характеризується адекватною поведінкою дитини, тобто. всі зрушення зменшуються і реєструються лише за окремими параметрами і натомість уповільненого темпу розвитку, особливо психічного, проти середніми віковими нормами (триває 3—5 місяців);
3-тя фаза компенсації, що характеризується прискоренням темпу розвитку; в результаті – діти до кінця навчального року долають зазначену вище затримку темпів розвитку.
Адаптацію малюка до дитячого садка можна розділити на три види: легка, важка та середня.
Легка адаптація – зміни в стані, настрої, різні коливання і зрушення нормалізуються протягом 10-15 днів, дитина додає у вазі, адекватно поводиться, хворіє не частіше звичайного. У цьому випадку дитина вливається в новий колектив безболісно (це відбувається приблизно протягом місяця), йому комфортно в групі, він спокійний, коли мама веде його до дитячого садка.
Адаптація середньої тяжкості – зрушення нормалізуються протягом місяця, при цьому дитина на короткий час втрачає у вазі, може настати захворювання тривалістю 5-7 днів, є ознаки психічного стресу. Маля більш-менш терпимо переносить походи в дитячий садок, може періодично «заплакати», але ненадовго. У середньому цей період триває до двох – трьох місяців. Важка адаптація може тривати місяцями. У цей період у дитини спостерігаються погіршення апетиту, аж до повної відмови від їжі, порушення сну та сечовипускання, різкі перепади настрою, часті зриви та примхи. Крім того, малюк дуже хворіє і хвороба нерідко пов’язана з небажанням дитини йти до саду. Такі діти у колективі почуваються невпевнено, практично ні з ким не грають.
Якщо пустити таку ситуацію на самоплив, це може перерости у серйозні нервові захворювання та розлади. У деяких випадках не можна буде обійтися без консультації фахівця, а якщо малюк не адаптується до нових умов протягом року, подумайте про відмову від дитячого садка. І в цьому випадку необхідно ретельно стежити за станом малюка, щоб пізніше, коли настане час йти до школи, не було подібних проблем. Спочатку ймовірність підхопити вірусну інфекцію дуже висока, особливо на 4-10 день перебування в дитячому закладі.
Тому дуже рекомендується робити «домашній день», коли малюк перебуватиме вдома протягом одного дня серед тижня. Перед відвідуванням дитсадка потрібно починати готувати і малюка. Розповідати про садок, де багато діток та про те, що малюк скоро туди піде. Існують спеціальні психологічні казки, які можна читати дитині. У таких казках у цікавій формі розповідається про життя у дитячому садку. Починається відвідування дитячого садка з прогулянок із тією групою, до якої малюк піде. Починайте з 2:00, поступово збільшуючи тривалість. Після приходьте з малюком у групу, нехай він пограється, познайомиться з дітками, подивиться місце розташування іграшок, шафок, ліжечка. Потім приходьте на початок дня і залишайте дитину на кілька годин. Важлива порада: у цей час у мами має бути якась дуже важлива справа.
Не можна сидіти на лавці біля садка та плакати: «Як там мій малюк?!». Ви повинні піти у справі, а в суворо обіцяний дитині час повернутися за нею! Розрахувати час – обов’язок батьків. У наших діток дуже сильні внутрішні годинники, і в зазначений вами час вони будуть дуже сильно нервувати і переживати. Після перебування в саду тривалістю кілька годин приходить час залишати його до сну, потім після сну. На кожен новий етап у вас має бути приблизно тиждень.
Перший час, коли дитина прокидається, ви повинні її вже чекати. Сон – це той час, коли малюк втрачає реальність і, прокидаючись, може злякатися. Навколо чужі тітки, і спить він не у своєму улюбленому ліжечку. Тому важливо, щоб після сну він побачив матусю. Після звикання, тобто через тиждень, ми вже залишаємо малюка і на прогулянку, і до кінця дня. Весь адаптаційний період ми проводимо з малюком якнайбільше часу, розпитуємо про садок і уважно слухаємо, що він розповідає. Домовитеся, що малюк братиме з собою улюблену домашню іграшку і потім розповідатиме, як у улюбленця пройшов день. Завдяки цьому нехитрому прийому ви будете в курсі всіх садівських справ. P.S. Втім, часто трапляється і таке, що всі поради щодо адаптації виявляються просто непотрібними. А маму на порозі саду дитина зустрічає дивовижним запитанням: «Вже прийшла?! Ще рано!».
Всього найкращого!