У молодшому дошкільному віці дитина лише навчається самостійності. Він звикає до спілкування з однолітками, дорослими, вчиться взаємодіяти із предметами. На цей період припадає криза трьох років – її метою є доказ власної автономності.
Я сам
З одного боку, дошкільник прагне робити все самостійно, з іншого — далеко не всі дії йому під силу. Тому не варто поспішати та наполягати на повному виконанні доручень. Можна надавати дитині право вибору та підтримувати його.
У цей період важливо не критикувати дитину. Навіть якщо він робить погано, криво, повільно – не можна це негативно оцінювати. Інакше дорослий лише викличе у нього неприємні емоції. Позитивні оцінки викликають бажання вдосконалюватися і повторювати дію.
У цьому віці діти охоче наслідують дорослих. Наприклад, прагнуть відтворити поведінку мами чи тата. Це також треба заохочувати. Наприклад, мама розкочує тісто. Можна дати дитині невелику грудочку та дитячу качалку.
У молодшому дошкільному віці малюк перебуває у складній ситуації. Він починає розуміти, що таке Я, у чому його особливості та що він не є додатком до батьків. Але водночас дошкільника наповнюють протиріччя: не може впоратися без дорослих, його свободу обмежують.
Навіщо він це робить
Для цього віку властиво постійно ставити питання — це нормально, малюк намагається осягнути навколишній світ. Його агресивність та активність формуються через прагнення постійно щось робити.
У цьому віці важливо не тільки, які знання у дитини. Але й що він розуміє, чи вміє робити причинно-наслідкові зв’язки. Йому мають бути доступні логічні операції – об’єднання предметів, винятки, розподіли.
Допитливість у період хороший знак. Важливо виховувати у дитині прагнення до вивчення світу, задання питань, інтересу до оточуючих. Все це стане в нагоді йому в подальшому житті, особливо під час навчання в школі. Але ще важливіше те, що він зможе встановлювати соціальні зв’язки та підтримувати їх. Для цього малюка віддають у дитячий садок.
Моя дитина мене бісить
Криза трьох років не завжди легко пережити. Навіть мантра «це лише період, і він закінчиться» мало допомагає. Агресія дошкільника, істерики будь-якого виведення.
У такі моменти треба відволіктися. Зробити це можна так: потрібно згадати будь-який текст. Наприклад, поему або відмінювання неправильних дієслів англійської мови. Потрібно подумки читати будь-які фрази і сконцентруватися на них. Через пару сторінок людині простіше реагуватиме на ситуацію.
Не можна бити, лаяти і зневажливо відгукуватися про дитину. Це лише викличе негатив та неприйняття з його боку. Навіть із покараннями потрібно бути акуратнішими.
У віці 3-4 років важливий на формування самостійності. Батькам потрібно виховувати в дитині прагнення незалежності, відповідальності за свої дії та вчинки.